Rakovina vs. vápnik, vitamín D, kyselina listová a selén
Existujú dôkazy, ktoré naznačujú že vitamíny zohrávajú dôležitú úlohou v pôvode alebo v príčinách rakoviny. Taktiež existuje veľa overených údajov a štúdií týkajúcich sa užívania vitamínov a vitamínových doplnkov za účelom prevencie proti rakovine.
Napriek množstvu uskutočnených štúdií ktoré boli publikované v tejto oblasti, množstvo presvedčivých dôkazov je limitovaných a veľa uskutočnených štúdií nebolo schopné preukázať vplyv užívania vitamínov na výskyt rakoviny a úmrtnosť na rakovinu.
Nedávno publikovaný článok vo významnom vedeckom časopise „Journal of the American Medical Association (JAMA)“ patrí k výnimkám. Štúdia, ktorá bola publikovaná v tomto časopise hodnotila dlhodobé účinky užívania multivitamínov u mužov. Výsledkom bolo 8% celkové zníženie výskytu rakoviny.
Tieto údaje pochádzajú zo štúdie s označením „Physicians’ Health Study II“ , ktorá zahŕňala viac ako 14 000 lekárov pôsobiacich v USA - mužov vo veku 50 a viac rokov. Táto štúdia skúmala účinky užívania multivitamínov od roku 1997 až do roku 2011.
Hoci výsledok tejto štúdie je pozitívny, niektoré otázky zostávajú stále nezodpovedané. Sú rovnaké účinky pozorované aj u žien? Má mať táto štúdia vplyv na zavedenie ďalších preventívnych opatrení, ako je odvykanie od fajčenia, cvičenie a podobne? Výsledky štúdie sú zaujímavé a majú v súčasnosti priniesť trochu svetla v oblasti výskumu, ktorý nepriniesol veľa pozitívnych výsledkov v minulosti.
Prečítajte si stručné zhrnutie niektorých vitamínov, ktoré boli testované v oblasti prevencie rakoviny:
Vápnik a vitamín D
Pozorovacie štúdie podporujú súvislosť medzi vyššou spotrebou vápnika a zníženým rizikom rakoviny prsníka. Taktiež je preukázané zníženie výskytu polypov vďaka suplementácii vápnikom a preto môže byť vápnik užitočný pri prevencii proti kolorektálnemu karcinómu.
V súčasnosti sú nezhody týkajúce sa výsledkov prevencie rakoviny a užívania vitamínu D.
Kyselina listová
Suplementácia kyselinou listovou nepreukázala zníženie rizika u kolorektálneho karcinómu a prostaty.
Pozorovacie štúdie spájajú užívanie vyššej dávky kyseliny listovej s vyšším rizikom rakoviny prostaty a prsníka.
Selén
Preskúmanie „Cochrane Database“ 49 prospektívnych pozorovacích štúdií a 6 randomizovaných kontrolovaných štúdií nepreukázalo žiadne spoľahlivé závery. Okrem toho, výsledky „Nutritional Prevention of Cancer Trial (NPCT)“ a „SELECT“ štúdie vzbudzujú obavy ohľadom suplementácie selénom.
Ďalšie štúdie dlhodobého charakteru sú potrebné pre zistenie skutočného významu jednotlivých vitamínov a ich vplyvu na prevenciu proti rakovine a jej liečenie.
Články
-
Diagnostika rakoviny pľúc
-
Rakovina prsníka a rehabilitácia
-
S červenými vlasmi je riziko rakoviny kože (melanómu) ...
-
Rakovina hrubého čreva
-
Rakovina hlavy a krku
-
10 sekúnd pre zdravie
-
Aj čokoláda bojuje proti rakovine
-
Ako sa rozprávať o rakovine (1. časť)
-
Vrodené faktory zvyšujúce pravdepodobnosť vzniku nádorov
Výber
-
Rakovina semenníkov
-
Bioaktívne zložky kávy I.
-
Diagnostika rakoviny pľúc
-
Probiotiká, prebiotiká, synbiotiká a rakovina
-
Flavonoidy a rakovina
-
Recept na liek proti rakovine ktorý farmaceutický priemysel neprijal
-
Rakovina krčka meternice - cervikálny karcinóm
-
Typy voľných radikálov
-
Aj čokoláda bojuje proti rakovine
Obľúbené
-
Príznaky rakoviny hlavy a krku
-
Rakovina krčka maternice a chirurgická liečba
-
Symptómy a diagnostika leukémie (rakoviny krvi)
-
Rakovina a metastázy (1)
-
Čo ma vyliečilo z rakoviny? Vilcacora!
-
Rakovina kostí
-
Protirakovinová Budwigovej diéta
-
Rakovina a metastázy (2)
-
10 pravidiel ako zvíťaziť nad rakovinou
Témy článkov
Potrebujeme aj Vašu pomoc!
Ako aj Vy môžete pomocť ľuďom okolo seba?
Prispejte svojim článkom
Náš potrál je otvorený pre všetkých, ktorí sa chcú podeliť o svoje skúsenosti a životné príbehy.
Možno práve Vaša skúsenosť zlepší životy iných ľudí. Pridajte sa k nám.
Hľadáme odborné kapacity
Ak ste odborníkom na tému rakovina, vieme Vám poskytnúť priestor na našom portály.
Sme otvorený rôznym druhom spolupráce. Prosíme, kontaktujte nás.



